Dag 1

Så fick vi äntligen de efterlängtade nycklarna i våra händer igår eftermiddag. Det var en mycket speciell känsla att stiga in i sitt alldeles egna hus för första gången. Lukten av cigarettrök låg tung i huset så det var bara att skrida till verket i princip direkt. Henrik började riva ut heltäckningsmattorna. Vilken fart han hade! Jag gick mest runt och försökte få ett bättre grepp av husets karaktär. Köket är ett litet aber, det är ganska litet men vi vill inte hasta oss fram och riva väggar i detta skede. Dock måste den gamla köksinredningen ut, den är allt för nikotinskadad för att jag ska kunna stå och tillreda min mat där.

Jag och Henrik gick en runda och tittade efter vad som fanns kvar i förråd, garage, stall, uthus osv. Det finns (farligt) mycket plats för förvaring! Uppe på loftet i uthuset gjorde vi lite roliga fynd. En gammal spark, ett klaffbord av modell äldre som nog ska kunna fixas till, en kista och en del annat. Vi kunde inte titta över riktigt allt för ljuset var inte det bästa igår. Det roligaste vi fann på loftet var nog ändå fågelholken som den gamla ägaren har byggt, med en lucka man kan öppna på våren när det är dags för fåglarna att flytta in. Jättesött och fiffigt! Vi hittade också den ursprungliga "skylten" med husets namn på. Den hade den gamla ägaren sågat ut och det är guld värt för oss. Nu vet vi både hur panelen såg ut från början och vilken färg det har varit på huset. Det fanns nämligen bara ett lager färg. Tanken är ju att (på lång sikt) försöka återställa huset till dess ursprungliga charm. Nog för att plåtpanel är underhållsfritt...

Det var meningen att vi skulle ta lite bilder igår. Jag tog med mig kameran och skulle skrida till verket. Men ja, minneskortet hade jag ju glömt i datorn hemma i lägenheten. Ikväll hoppas jag dock på bättre lycka!
/Rebecca

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0